آداب و رسوم مردم کرمانشاه در ماه رمضان

a16629431284102a

رمضان در کرمانشاه با پیچیدن نوای ربنا در کوچه‌ها و خیابان ها می آید… با سفره‌های پر از خرما، حلیم، شیربرنج، زولبیا و بامیه… با دست های رو به آسمان و دعاهای زیر لب. مردم کرمانشاه هم مثل تمام مردم کشور، از قدیم عادت داشتند که سر رسیدن رمضان را از ارتفاعات نگاه کنند. آنها به بلندترین نقطه شهر می رفتند و سعی می کردند اولین نفری باشند که هلال ماه پربرکت رمضان را به چشم می بینند. کرمانشاهی ها در آخرین روزهای ماه شعبان به استقبال ماه رمضان می روند و بسته به توانشان، چند روزی را روزه می گیرند. آنها هنوز هم داوطلبانه جمع می شوند و با هم شروع به رفت و روب و پاکیزه کردن کوچه ها و مساجد می کنند. ریش سفیدهای محل، دست به کار آشتی دادن کسانی می شوند که به هر دلیلی از همدیگر کینه به دل گرفته اند و کوچکترها خود را برای روزه کله گنجشکی آماده می کنند. در همان روزها بود که شلیک گلوله توپ لحظه آغاز اذان صبح و اذان مغرب را به مردم شهر اعلام می کرد و جمعیت کم و متمرکز شهر، بهانه ای بود تا مردم شبیه یک خانواده بزرگ، همدیگر را از روی دیوارها صدا کنند و سر سفره های سحری و افطاری همدیگر بنشینند و روزه داری شان را با یکدیگر تقسیم کنند.

سفره رمضان : در ماه رمضان بازار غذاهای سنتی و محلی کرمانشاه به راه است. سر سفره کرمانشاهی ها که بنشینید، می توانید طعم لذیذ حلیم کرمانشاهی، آش عباسعلی، آش ترخینه، خورشت خلال، سیب پلو، خوراک چنگال، شیر برنج، کوفته، شله زرد و کله گنجشکی را بچشید که همه با روغن اعلای حیوانی درست شده اند. شیرینی های محلی کرمانشاهی مثل کاک و نان برنجی هم پای ثابت سفره های رمضانی مردم این منطقه هستند که در کنار نان روغنی، زولبیا و بامیه، شیره انگور، حلوا و خرما قرار می گیرند. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که آش عباسعلی تاریخچه ای به اندازه ۲۰۰ سال دارد! در آن زمان آشپز متدین و ماهری به نام عباس علی نذر می کند که هر شب در مسجد به مردم آشی ویژه بدهد تا آنها روزه خود را با آن آش افطار کنند. در این این آش از گوشت، نخود، لوبیا، عدس، پوره گندم، سبزیجات معطر، روغن کرمانشاهی و ادویه جات استفاده شده بود که مزه ای منحصر به فرد به آن می دادند. سال ها بعد، این آش پرملات به نام آشپز آن یعنی عباسعلی در کرمانشاه معروف می شود و به یکی از غذاهای مورد علاقه مردم تبدیل می شود. حالا، بعد از ۲۰۰ سال، یاد عباس علی متدین در هر ماه رمضان بر سر سفره های افطاری مردم زنده می شود و مردم با این عقیده که چنین آشی متبرک و خوش یمن است، آن را نذری می دهند. خوراک چنگال هم یکی دیگر از خوردنی های پرطرفداری کرمانشاهی است که نوعی شیرینی محسوب می شود. این خوراک مخلوطی است از نان و روغن کرمانشاهی و شکر که به عقیده کرمانشاهی ها، روزه دار را تا افطار نگه می دارد.

فطریه : کرمانشاهی ها رسم دارند که مبلغ فطریه را شب قبل از عید مردم زیر بالشت خود بگذارند و فردا اول وقت، به خانواده مستمندی که آبرومند و اهل نماز و روزه است هدیه بدهند. این شیوه پرداخت فطریه اگرچه این روزها چندان رایج نیست اما هنوز هم در محله های قدیمی و روستاهای کوچک دیده می شود.

44 دیدگاه در آداب و رسوم مردم کرمانشاه در ماه رمضان

  1. Mozhgan می‌گه:

    پیشاپیش فرا رسیدن ماه نزول قرآن رو به همه ایرانی های عزیزم تبریک میگم ان شاالله که منم تو دعای سحر و وقت افطار فراموشتون نمیشم…التماس دعا!

    • داود می‌گه:

      * مبارکه توم باشه ان شاالله حاجت روا بشی ….بله واقعا بیاید همدیگرو دعا کنیم و کینه و کدورت هارو کنار بزاریم تا با سبکبالی به میهمانی خدا بریم…منم از همه عزیزان التماس دعا دارم *

  2. Mozhgan می‌گه:

    خداوندا!
    تو میدانی که من
    دلواپس فردای خود هستم
    مبادا گم کنم راه قشنگ آرزوهایم را
    مبادا گم کنم اهداف زیبا را
    مبادا جا بمانم از قطار موهبت هایت
    دلم بین امید و ناامیدی میزند پر
    میکند فریاد: خداوندا مرا مگذار تنها
    لحظه ای حتــــــــــــــــی!

    • داود می‌گه:

      *يارب …
      گوشه چشمى
      از تو كافيست تا
      هر غصه به “شادى”
      هر بيمارى به” سلامتى”
      هرگرفتارى به “آسايش”
      هر تاريكى به “نور”
      هر ناممكنى “ممكن” شود*

  3. لینکور می‌گه:

    سلام.واقعا وبسایت خوبی دارید

  4. سلام.وبسایت خیلی خوبی دارید.ممنون

  5. سئو سایت می‌گه:

    سلام ممنون به خاطر مطالب خوبتون

  6. خسته نباشید مرسی به خاطر این
    مطالب زیبا

  7. apdi.ir می‌گه:

    سلام.وبسایتتون خیلی خوب و مفیده.به
    کارتون ادامه بدین

  8. امداد باطری می‌گه:

    تو زمینه ای که فعالیت میکنید جزو بهترین سایت ها
    هستید.

  9. باربری می‌گه:

    بهترین وبسایتی که تاحالا دیدم.ازتون متشکرم

  10. بهترین وبسایتی که تاحالا دیدم.ازتون متشکرم

  11. خیلی مطلب خوب و جالبی بود
    خدا را شکر ایران عزیز دارای فرهنگ بسیار غنی است و مخصوصا عزیزان کرد که واقعا عالی هستند

  12. سلام.واقعا وبسایت خوبی دارید

  13. https://t.me/LINK_ClTY می‌گه:

    اقا خیلی وبسایتتون عالیه

  14. کیان باتری می‌گه:

    کرمانشاه شهر بسیار زیبایی است، حتما در بهار به انجا سفر کنید
    ممنون از مقاله خوبتون

  15. کیان باتری می‌گه:

    من خاطرات بسیار خوبی از سفر به کرمانشاه و مردم خوبش دارم
    ممنون از شما و سایت خوبتون
    موفق باشید

  16. Nilzagrosalborz.com می‌گه:

    سلام.وبسایتتون خیلی خوب و مفیده.به کارتون ادامه بدین

  17. عاشق این وبسایت شدم من.عالی هستید شما

  18. iransabt.co می‌گه:

    سلام.خواستم بابت وبسایت خوبتون
    ازتون تشکر کنم و امیدوارم باعث ایجاد انگیزه براتون بشه

  19. drfatemenaji.ir می‌گه:

    بهترین وبسایتی که تاحالا دیدم.ازتون متشکرم

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>