درياچه و سد طالقان

ds_D_talegan

شهرستان طالقان واقع در ۱۲۰ كيلومتری شمال غربی تهران و در استان البرز قرار گرفته است . طالقان منطقه ای است متشكل از حدود ۸۰ روستای كوهستانی ، شهر طالقان به لحاظ قرار گرفتن در رشته كوه های البرز ميانی دارای آب و هوای كوهستانی و ييلاقی است به همين دليل يكی از ييلاقات مهم استان تهران نيز محسوب می شود و در تابستان جمعيت اين منطقه تا چند برابر افزايش می يابد . از جاذبه های ديدنی اين منطقه درياچه و سد زيبای طالقان است . از جمله مهم ترين جاذبه های طبيعی بخش طالقان آبشار زيبای كركبود است كه در كنار روستايی به همين نام قرار دارد . اين آبشار در واقع همان سوباشی (ساواشی) كوچك است . كسانی كه به تنگه سوباشی سفر كرده اند با بازديد از آبشار كركبود خاطرات تنگه سوباشی را در ذهن زنده می كنند.
از جمله جاذبه های مهم مذهبی در اين منطقه تعداد امامزاده هايی است كه به ويژه در نقاط مرتفع قرار دارند و دسترسی به آنها هم كمی مشكل است اما گردشگران با همه وجود سعی ميكنند به آن مناطق برسند . از مشهورترين آنها می توان به امامزاده يوسف در روستای وشته امامزاده هارون در جوستان امامزاده بالا و امامزاده های ديگر اشاره كرد . روستاهای زيبای طالقان در دامنه های جنوبی و شمالی در ارتفاع ۱۴۰۰ تا ۲۶۰۰ متر از سطح دريا در امتداد رودخانه ها و كنار چشمه سارها پراكنده شده اند . طبيعت روح نواز طالقان بعنوان مهمترين جاذبه منطقه گردشگران بسياری را بسوی خود جلب می كند . رود شاهرود نيز كه رگ حياتی اين سرزمين است از كوهپايه های شرقی آغاز و با طولی نزديك به ۱۰۵ كيلومتر به غرب می رود اين شريان آبی بيش از ۱۵ رودخانه كوچك و بزرگ منطقه را كه از چشمه سارها و برفاب ها سرچشمه می گيرند همراه خود تا سپيد رود می برد تا با آبهای قزل اوزن آميخته و راهی دريای خزر شود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>