روستای ولایت رود کرج

روستای-ولایت-رود

روستای ولایت رود از روستاهای میانکوهی شهرستان کرج محسوب بوده و دارای آب هوای پاک، چشمه‌های پر آب، چشم‌اندازهای زیبا و طبیعت دست نخورده می‌باشد. سرچشمه‌های اصلی رودخانه کرج از اطراف این روستا جریان یافته و سرسبزی و طراوت چشمگیر فضاهای پیرامونی را فراهم می‌آورند. باغ‌های سرسبز و انبوه میوه و پوشش گیاهی غنی و اراضی حاصلخیز، جذابیت‌های این روستا را دو چندان نموده است. روستای ولایت رود بافت مسکونی متراکمی دارد. جمعیت این روستا در فصل زمستان کاهش یافته و با آمدن بهار و اعتدال هوا، افزایش می‌یابد. خانه‌های ساکنان این روستا اغلب در یک طبقه با دیوارهای ضخیم و سقف‌های مسطح و یا شیروانی می‌باشند و مصالح عمده بکار رفته در آن‌ها شامل لاشه سنگ، سیمان، گچ و تیرآهن است. البته در اراضی ولایت رود، ویلاهای ییلاقی زیبایی نیز بنا شده‌اند و جلوه خاصی به روستا بخشیده‌اند. درآمد بیشتر ساکنان این روستا از فعالیت‌های دامداری، باغداری و تولید عسل تأمین می‌شود. سیب، گیلاس، گلابی، آلبالو، گردو و فرآورده‌های لبنی چون شیر، ماست، دوغ و کشک از تولیدات و سوغات این روستا می‌باشند.

در این روستا ترانه‌های محلی به گویش مازندرانی و گیلانی رایج است که در مراسم عروسی و سایر مناسبت‌ها، نواخته و خوانده می‌شوند. در پیرامون روستای ولایت رود جانورانی چون شغال، گرگ، روباه، خرگوش، قوچ، میش، بز کوهی، گراز، خرس، کبک و قرقاول نیز زندگی می‌کنند. از نکات جالب توجه این است که روستای ولایت رود نزدیک‌ترین روستا به پیست اسکی دیزین می‌باشد و رودخانه ولایت رود که از رودهای دائمی و پرآب استان البرز به شمار می‌رود، در جنوب این روستا جریان دارد. روستای ولایت رود از توابع دهستان نساء بخش آسارا در شهرستان کرج می‌باشد و دسترسی به آن از طریق جاده کوهستانی و زیبای کرج – چالوس امکان‌پذیر است. این روستا در فصل بهار و تابستان دارای آب و هوای معتدل و مطبوع و در زمستان دارای اقلیم سرد می‌باشد و از جمله مناطق ییلاقی کشور است که از دوره قاجاریه مورد توجه بوده است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>