غار کریستالی ایران

ghori-ghaleh-cave-08

غار قوری قلعه را بزرگترین غار آبی آسیا می دانند. غاری که برای درک زیبایی آن باید از نزدیک دیواره های رسوبی و کریستالی آن را ببینید. قوری فلعه با وجود عمر ۶۵ میلیون ساله اش سی و چند سال است که شناسایی شده و این برای چنین اثری، به معنی بکر بودن و تازگی است. در سال ۱۳۵۵ یک گروه از غارشناسان انگلیسی و در سال ۱۳۵۶ گروه دیگری از غارنوردان فرانسوی این غار را به طور کامل شناسایی کردند و بعد از آن بود که نام این غار در ردیف هفت اثر طبیعی ملی ایران، به ثبت رسید. در غار قوری قلعه حوضچه های زیادی وجود دارد که عمق آنها گاهی به ۱۴متر می‌رسد! همچنین دمای درون غار ۷ تا ۱۱درجه‌است که در تمام فصول سال ثابت می ماند. بنابراین در قوری قلعه زمستان و تابستان معنا ندارد. در این غار فصل، همیشه بهار است! غار قوری قلعه تالارهای زیبایی در ۱۴۰۰ متری و ۵۰۰ متری اش دارد که به نام‌های تالار ریم، تالار کوهان شتر، تالار مسیر برزخ، تالار بلور و تالار عروس معروفند. برای دیدن این غار باید به ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر پاوه در استان کرمانشاه سفر کنید تا یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی ایران را ببینید. در ۷۰۰ متری غار هم آبادی با صفایی وجود دارد که در ایام دور قلعه‌هایی به شکل‌های مختلف آن را محاصره کرده بودند و وجه تسمیه این غار هم یکی از همین قلعه‌هاست که به شکل قوری ساخته شده بود! تالار عروس که یکی از هیجان انگیزترین بخشهای غار قوری قلعه است پر از سنگ‌های کریستالی و براق و سفیدی است که وقتی روی آنها راه می روید، جای پای شما را نشان می دهند. اگر به این غار سفر کنید می بینید که خفاش های گوش موشی اصلی ترین ساکنان قوری قلعه هستند که هر لحظه ممکن است در بالای سرتان در حال پرواز باشند! البته خیالتان راحت باشد که قوری قلعه آنقدر عمیق است که خفاش ها بیشتر در مرکز آن تجمع می کنند و بنابراین اگر در چند متر اول غار پرسه بزنید، هیچ خفاشی دور و برتان آفتابی نخواهد شد! اما غار قوری قلعه جاذبه های تاریخی را هم در دل خود جای داده که البته در کنار چهار آبشار مرتفعی که در آن وجود دارند، زیبایی غار را به اوج می‌رسانند.

درفاز اول غار که ۵۰۰ متر طول دارد، دو تالار کوهان شتر و مریم شناسایی شده اند. در این تالارها شکل‌های مختلفی ازجمله نیم‌رخ شتر، کوهان شتر، مار، طوطی، کرکس، شیرسنگی، کاخ سفید، قلب، کشتی، برج پیزا، آسیه‌زن‌فرعون، (ابوالهول)، مجسمه فردوسی و مشابه تصویر حضرت مریم دیده می‌شود. فاز دوم غار نیز هزار متر طول دارد که تالارهای نماز، بلور و عروس در آن کشف شده است. تالار نماز در ۵۵۰ متری غار و در کنار این تونل قرار دارد. این تونل که ۱۲ متر طول و هشت متر عرض دارد، قسمت اصلی غار را تشکیل می‌دهد و به تونل برزخ شهرت دارد واز آنجا که سقف تونل به آب چسبیده، مانع از ادامه حفاری ها شده است. در هزار متری غار تالار بلور و در داخل تالار نیز حوضچه‌ای فوق‌العاده زیبا وجود دارد. وجود قندیل های پرده‌ای در حوضچه که با دست زدن به هرکدام صدای یکی از آلات موسیقی ایجاد می‌شود، ازجمله دلایل این زیبایی است، به‌طوری که بسیاری از جهانگردان و کارشناسان متفق القولند که این حوضچه، زیباترین حوضچه دنیاست. تالار عروس که یکی از هیجان انگیزترین بخشهای غار قوری قلعه است در هزار و ۵۰۰ متری آن واقع شده است. جنس سنگ‌های این تالار کریستال و براق و سفید بوده و کسانی که برروی آن ها راه می‌روند می‌توانند جای پای خود ببینند. قندیل های کریستال مانند که جنسشان از رسوبات آهکی است و از سقف آویزان شده‌اند در تمام طول غار خودنمایی می‌کنند و در بعضی نقاط طول قندیل ها به هشت متر نیز می‌رسد.یادتان باشد زیبایی این دیواره ها وسوسه تان نکند که تکه ای از این زیبایی را با خود به زندگی شهری ببرید و غار زیبای قوری قلعه را ذره ذره نابود کنید. علاوه بر جذابیت و اهمیت اکوتوریستی قوری قلعه اشیایی هم در آن کشف شده اند که اهمیت آن را بیشتر می کنند. هشت عدد قاشق و بشقاب، چهارعدد کوزه بزرگ، یک عدد کوزه کوچک که ۱۵ سکه از دوران یزدگرد سوم و اواخر دوره ساسانی در داخل آن بوده و جمجمه سر یک انسان بخشی از آثار کشف شده در این غار هستند که در موزه نگهداری می شوند.

4 دیدگاه در غار کریستالی ایران

  1. Mozhgan می‌گه:

    جالب بود..رئیس میتونیم از آبش بجای اشیاء دیگه بعنوان یادگاری برداریم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  2. احسان می‌گه:

    خسته نباشید
    ممنون از اطلاعاتت…بی نظیری

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>