پا جای پای ملاصدرا

108186128169471844602161771954279154172216

دوست دارید پا جای پای ملاصدرا بگذارید؟ با یک سفر تاریخی تفریحی چطورید؟ اگر دوست دارید سری به روزگار ملاصدرا بزنید و در هوای این فیلسوف بزرگ نفس بکشید، کافیست شال و کلاه کنید و راهی قم شوید. شهری که ملاصدرا بخشی از زندگی خود را در نزدیکی آن گذرانده است. حدود ۱۲کیلومتر که از قم به سمت کاشان بروید، چشمتان به دوراهی سرسبزی روشن می شود که وسط جاده کویری قم- کاشان، مثل زمرد می درخشد. دو راهی کوتاهی که شما را به روستای کهک می رساند که با اختلاف سطحی که از دریا دارد، خوش آب و هواترین روستای منطقه به شمار می رود. جایی که روزگاری صدرالمتالهین پا بر خاک آن می گذاشته و فلسفه های عمیق اسلامی اش را تدوین می کرده است. اهالی روستا می گویند که صدر المتالهین مدت پانزده سال در کهک به سربرده اما عده ای معتقدند مدرک قاطعى در خصوص اقامت او در چهار صفه‏اى که به خانه ملاصدرا معروف است وجود ندارد. برای دیدن خانه ملاصدرا کافی است به انتهای بافت سنتی روستا بروید. یعنی منتهی الیه غرب روستای کهک در محله چال حمام. در انتهای یکی از مسیرهای هلالی شکل روستا به خانه ملا صدرا می رسید. ساختمان خشتی زیبایی که در داخل یک باغ قرار گرفته و فضایی گیرا و قدیمی با سقفی بلند و پوشش گنبدی را مقابل چشمان شما قرار می دهد.

عمر ساختمان محل سکونت ملاصدرا به دوره صفویه می رسد. اهالی روستا می گویند که صدر المتالهین مدت پانزده سال در کهک به سربرده اما عده ای معتقدند مدرک قاطعى در خصوص اقامت او در چهار صفه‏اى که به خانه ملاصدرا معروف است وجود ندارد. این درحالی است که شواهد و مدارکى از قبیل تاریخ بناى چهار صفه که همزمان با حیات ملاصدرا در عصر صفوى بوده، شکل‏گیرى مجموعه (اعم از مسجد کوچک و آرامش محل که خارج از بافت متراکم روستایى بوده) و همینطور نامگذارى‏هایى مانند چال آقا، که عارضه‏اى طبیعى در کنار مجموعه است، مى‏تواند گویاى حضور شخصیتى والامقام در این مکان باشد. خانه ملاصدرا یک گنبد و سه صفه دارد که به همراه قسمت‏هاى مرمت شده اطراف، به عنوان خانه ای تاریخی مورد بازدید قرار مى‏گیرد.در حال حاضر خانه ملاصدرا یک گنبد و سه صفه دارد که به همراه قسمت‏هاى مرمت شده اطراف، به عنوان خانه ای تاریخی مورد بازدید قرار مى‏گیرد. الحاقات و تصرفات بعدى در دوره های مختلف، تغییرات و صدمات کالبدى زیادی را بر مجموعه باغ و بناهاى موجود در آن وارد کرده است اما خوشبختانه این مجموعه کلیت خود را از دست نداده و با حفظ چند ویژگی مهم، به حیات خود ادامه می دهد. اولین ویژگی مهم این بنا، صفه های آن است… با پى‏رنگ‏ها و شواهد باقى مانده از کل اثر. دومین عنصر شاخص مجموعه بنایى موسوم به عصارى است که در شمال غربى باغ قرار دارد و از ارزش معمارى و فن‏آورى بالایى برخوردار است. سومین بنا بناى کوچکى است که در شمال شرقى باغ قرار گرفته و به نام مسجد آقا معروف است و شاخص دیگرِ مجموعه، عارضه ای طبیعى به نام چال آقا است که در جنوب غربى باغ قرار گرفته و توسعه روستا را در این قسمت محدود کرده است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>