کاروانسرای رباط شرف – سرخس

sharaf

کاروانسرای رباط شرف به سبک معماری شیوه رازی ساخته گردیده و نام معمار آن استاد محمد طرائقی سرخسی ذکر شده است . کاوانسرایی در ۴۵ کیلومتری شهر سرخس که در کهن ترین متون جغرافیای اسلامی از رباط به عنوان آبگینه یاد کرده اند . طبق مدارک و متون تاریخی بانی بنای فعلی “شرف الدین ابوطاهربن سعدالدین عل القمی” است که مدتی حکومت مرو و سرانجام صدارت سلطان سنجر را بر عهده داشت . با توجه به کتیبه موجود بنای رباط به سال ۵۴۹ هجری قمری در زمان سلطان سنجر سلجوقی با مصالح آجر و گچ ساخته شده است و بی شک یکی از شاهکارهای هنر ایرانی به شمار می رود.
این بنا در حاشیه جاده قدیم نیشابور – سرخس (جاده ابریشم) و ۶ کیلومتری جاده سرخس – مشهد قرار دارد . بعد از تپه های کم ارتفاع روستای شورلق ، این بنا در میان بیابانی ساکت و آرام خودنمایی می کند . شکل این رباط از دور به یک قلعه بزرگ شبیه است اما از داخل به مانند یک کاخ جلوه می کند . گچبری های رباط شرف از جالب ترین نمونه های این هنر در سده ششم هجری است تا جایی که کتیبه های حاشیه محراب های دو نماز خانه کاروانسرا ، با بهترین کتیبه های محراب های مساجد ایران ، از لحاظ زیبایی و طرح برابری می کنند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>