ارگ گوگد گلپايگان

ارگ-گوگند-گلپایگان

اين بناي تاريخي عظيم كه تاريخ و زمان ساخت آن به حدود چهار قن پيش می رسد جزو دومين بناهای خشت و گلی در ايران به شمار مرود كه در شهر قديمی گوگد در ۶ كيلومتري گلپايگان قرار دارد. بنا متعلق به اواخر (دوره زنديه) و اوايل (دوره قاجار) می باشد . ارگ يا قلعه گوگد با پلانی مربع شكل به ابعاد ۷۰ در ۷۰ متر دارای چهار برج مدور به ارتفاع ۱۱ متر است كه در قلعه گوگد مساحتي در حدود ۶۴۰۰ مترمربع دارد و دارای ۲ دروازه و صحن وسيع می باشد . در قسمت جنوب شرقي ارگ چاه آبي وجود دارد كه نشان مي دهد برای روزهای محاصره فكر آب آشاميدنی نيز شده بوده . در روی درب ورودی دو (دركوب) با اندازه متفاوت وجود دارد . دركوب بزرگتر را (مردكوب) و كوچكتر را (زن كوب) مي ناميده اند.
ارگ گوگد و شهر گلپايگان در مسير معروف (جاده ابريشم) كه جاده تجاری اصلی دوران قديم بوده قرار داشتند . اين قلعه در زمان صلح به عنوان كاروانسرا مورد استفاده قرار مي گرفته و با توجه به وضعيت و موقعيت خاص خود نسبت به كاروانسراهای مجاور محل استراحت كاروان تجار سرشناس و يا حاكمان و والی های ساير ايالات ايران بوده است . در اين ارگ امكاناتی شامل چايخانه سنتی رستوران سوئيت های زيبا فروشگاه و نمايشگاه صنايع دستی و سالن های مختلف در يك فضای تاريخی پذيرای ميهمانان داخلی و خارجی مي باشد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>