حمام زیرزمینی بستک

a01437711174102a

هرمزگان بهشت بناهای تاریخی است. جایی که هر گوشه از خاکش پا بگذارید، یادگاری از تاریخ طولانی کشور را خواهید دید و حمام خانی بستک به عنوان یک بنای قاجاری اگرچه قدمتی کمتری نسبت به بسیاری دیگر از بناهای این منطقه دارد اما یکی از دیدنی های معماری هرمزگان به حساب می آید. حمام خانی بستک در غرب استان هرمزگان و در شهر بستک قرار دارد. این حمام که در سال ۱۳۷۳ مورد مرمت قرار گرفت به حمام زیرزمینی معروف است که مثل دیگر حمام های زیر زمینی در ارتفاعی پایین تر از سطح زمین قرار گرفته تا هم استحکام و طول عمر دیوارهای آن بیشتر باشد و هم گرمای بیشتری را در ایام سرد زمستان در خود نگه دارند. آب مورد نیاز حمام خانی بستک در قدیم از طریق برکه‌ها و آبگیرهای بزرگ و متعددی که در شهر و اطراف آن وجود داشته تأمین می‌شد. میرآب ها آب را از برکه به کمک حیوانات باربر به حمام می بردند و به قسمت‌های مختلف حمام منتقل می‌کردند. در زمستان هم آب را با آتش گرم می کردند تا اهالی منطقه بتوانند از حمام استفاده کننند . حمام خانی بستک که در جوار خانه بنی عباسی بنا شده‌است، سبک معماری چهار طاقی دارد و گنبدی مستطیل شکل بالای چهار طاق آن به چشم می خورد. این بنا دارای ۱۴ گنبد کوچک و بزرگ است و خطوط طاق نمای گرداگرد دیواره داخلی اش با ظرافت خاصی ساخته شده است. این حمام را از جهت معماری، به حمام گنجعلی خان کرمان شبیه می دانند که البته ابعاد و اندازه‌های کوچک‌تری دارد. حمام خانی بستک که در جوار خانه بنی عباسی بنا شده‌است، سبک معماری چهار طاقی دارد و گنبدی مستطیل شکل بالای چهار طاق آن به چشم می خورد.

بستک کجاست؟ بستک از شهرهای استان هرمزگان است که از قدیم محلی برای استراحت کاروان‌ها به حساب می آمد. این شهر در بخش های کوهستانی هرمزگان قرار گرفته و از شمال و غرب به استان فارس و از شرق و جنوب به استان هرمزگان می رسد. بستک جزو معدود شهرستان‌های استان هرمزگان است که به دریا راه ندارد، آب آن تلخ و شور و دارای املاح گچی و گوگرد است و به دلیل نزدیکی به خلیج فارس، منطقه حاره و موقعیت کوهستانی اش اقلیم خاص و متفاوتی پیدا کرده است. یعنی در حالی که در تابستان گرم وخشک است، زمستان های سرد و خشکی هم دارد. این شهر در فاصله ۱۷۰کیلومتری بندرعباس و ۱۱۰کیلومتری شهرستان لار قرار دارد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>