دنج ترین جزیره جنوب

a064261415274102a

در جنوبی ترین نقطه این سرزمین، جزیره ای کوچک و زیبا خودنمایی می کند که «هنگام» نام دارد. جزیره ای مرجانی که در جنوب جزیره قشم واقع شده و با آبادی‌های کوچک و وسعتی حدود ۵۰ کیلومتر مربع یکی از دیدنی ترین جاذبه های طبیعی قشم به شمار می رود. این جزیره که ۳۳٫۶ کیلومتر مربع مساحت دارد، به شکل مخروط ناقصی دیده می شود که در کرانه‌های جنوبی جزیره قشم قرار گرفته است. از بندرعباس باید حدود ۸۰کیلومتر با قایق دور شوید تا به جزیره هنگام برسید. یعنی جایی در حدود ۶۰کیلومتری قشم. تمام سطح جزیره هنگام را ارتفاعات پست آهکی پر کرده اند که بلندترین نقطه آن کوه ناکس با ۱۰۶ متر ارتفاع است. این جزیره پر از معادن نمک و خاک و سرب است اما هیچ کدام از ۱۰۳خانوار آن جز ماهیگیری شغل دیگری ندارند. مگر آن دسته از بومیانی که در فصل سفر مردم به این منطقه، به آنها سرویس های اقامتی و پذیرایی می دهند.

 دلفین های بازیگوش : اگر گذارتان به جزیره دنج و دیدنی هنگام بیفتد، می توانید دلفین های بازیگوشی را ببینید که ساعت ها شما را سرگرم می کنند. به جز این دلفین ها، کروکودیل هایی که در چند سال گذشته در جزیره هنگام پرورش داده می شوند هم از دیدنی های این جزیره به شمار می روند. هنگام اولین مزرعه پرورش کروکودیل کشور است که ایران را تبدیل به یکی از ۵۰کشور پرورش دهنده این حیوان کرده است.یکی دیگر از نقاط دیدنی این جزیره تأسیسات بندری انگلیسی‌ها است. صید کوسه در اطراف جزیره هم چیزیست که نباید تماشای آن را از دست بدهید و شنا و غواصی در سواحل جزیره، تماشای سواحل زیبای صخره‌ای و شنی، آکواریوم‌های طبیعی و آهوهای بومی این منطقه فعالیت هایی هستند که هر گردشگری باید آنها را در سفر به هنگام تجربه کند. در جزیره هنگام درختی به نام انجیر معابد وجود دارد که البته نه به بزرگی درخت معروف قشم است و نه به مشهوری آن اما دیدن این درخت و شنیدن افسانه هایی که درباره آن می گویند، خالی از لطف نیست. در هنگام صحنه های زیبایی از شکل و شمایل صخره ها به چشم می خورد و اگر خوب بگردید، چند قبر از خارجی هایی که در این جزیره به خاک سپرده  شده اند هم پیدا خواهید کرد!شما در جزیره هنگام می توانید قایق اجاره کنید و دور و اطراف جزیره را تماشا کنید. علاوه بر این، بومیان منطقه هم حاضرند در نقش راهنمای تور حاضر شوند و جزیره را به شما نشان بدهند. در این قایق سواری اگر دریا موج نداشته باشد، شانس دیدار دلفین ها و مسابقه دادن با آنها را هم خواهید داشت. البته به هیچ عنوان نباید امیدی به برنده شدن از این دلفین های بازیگوش تند و تیز داشته باشید! دیدار پرندگان دریایی و صحنه های شکار ماهی توسط آنها از جلوه های دیداری این سفر کوچک دریایی است. علاوه بر این ها، یک نوع لاک پشت به نام لاک پشت پوزه عقابی که در معرض خطر انقراض است، در همین حوالی زندگی  می کند که برای تخم گذاری به سواحل هنگام و قشم می آیند. تا چند وقت پیش، بومی ها از ارزش این نوع لاک پشت خبر نداشتند  و تخم آن ها را یا برای فروش به کشورهای عربی می فرستادند و یا اینکه آن ها را به مصرف خوراکی می رساندند. اما این روزها با آموزش هایی که دیده اند، حافظ لاک پشت ها و تخم آن ها هستند و می توانند گوشه هایی از زندگی، تخم گذاری و تولد این لاک پشت ها را به شما نشان دهند.

راه دسترسی : برای رفتن به جزیره هنگام باید از راه کناره جنوبی جزیره قشم به سمت روستای شیب دراز رفت و از آن جا قایق ها به صورت دربست شما را به گشت دور و داخل جزیره می برند.

4 دیدگاه در دنج ترین جزیره جنوب

  1. Mozhgan می‌گه:

    عاشق این آرامشم در عین حال بازیگوشی با دلفینا….
    فقط حیف که قدر دان این نعمات نیستیم

  2. باران.... می‌گه:

    با سلام
    من یک ماه پیش جزیره هنگام بودم بسیار زیبا و وصف ناپذیر بود….وخیلی خوش گذشت..
    البته ارومیه هم امسال درخدمت اقای دا ود بودیم بسیار میهمان نواز و مهربان بودند و خیلی به ما لطف داشتند..
    از سایت زیباتون دیدن کردم و بسیار لذت بردم….
    ممنون از زحمات شما…

    • داود می‌گه:

      *سلام خدمت شما…
      خیلی ممنون که از سایتمون دیدن کردین و دیدگاه خودتون رو بیان کردین…خواهش میکنم هرکاری کردم وظیفه بوده ..ان شاالله از ارومیه هم با خاطره خوش رفته باشین
      خواهش میکنم لطف دارین…امیدوارم بازم به سایتمون سربزنید و از نظراتتون استفاده کنیم *

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>