آخر هفته ای رویایی در طبیعت

IMAGE635019311358740718

برای تماشای جاذبه‌های طالقان باید به سمت غرب و کرج حرکت کرد. تقریباً بعد از طی مسافتی حدود ۸۰ کیلومتر درجاده مخصوص کرج، خروجی طالقان به چشم می‌خورد. اما اشتباه نکنید برخلاف سایر مقصدهای گردشگری این تابلو به معنای رسیدن به مقصد نیست بلکه برعکس شاید به این معنا باشد که تازه فرصت رفتن و دیدن و انتخاب جاذبه‌های گوناگون آن هم در مسیری طولانی و پر از چشم‌انداز آغاز شده است! طالقان در واقع بخشی از شهرستان ساوجبلاغ محسوب می‌شود. این شهرستان از شمال به ارتفاعات البرز و استان مازندران، از غرب به استان قزوین و از شرق به رختم می‌شود. کوه‌های طالقان که در واقع یکی از پرآوازه‌ترین جاذبه‌های این منطقه محسوب می شود در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد. بخش تپه ماهوری این منطقه بین کوهستان و دشتی زیبا حائل شده که چشم هر مسافر و گردشگری را به خود جذب می‌کند و دشت‌های این منطقه نیز با چشم‌انداز بی‌نظیر و تنوع در محیط‌های طبیعی فضای مناسبی برای اتراق کردن مسافران محسوب می‌شود. جاده طالقان مسیر طولانی است که در واقع از مجموعه روستاها و آبادی‌های مختلفی به وجود آمده است که هرکدام جاذبه‌های خاص خود را دارد. شاید اولین، معروف‌ترین‌ و همچنین فریبنده‌ترین جاذبه‌ها طالقان سد معروف آن باشد. بعد از طی مسافت کوتاهی در جاده طالقان نمای فوق‌العاده زیبای سد طالقان از سمت چپ به چشم می‌خورد و احتمالاً تصمیم برای اتراق کنار این سد زیبا نیز گرفته می شود. اما عجله نکنید، سد طالقان تنها یکی از جاذبه‌های این منطقه است و پیشنهاد ایده‌آل گردشگری به مسافران آن است که بعد از تماشای دیگر جاذبه‌های این منطقه برای تهیه و صرف ناهار کناره‌های سد را انتخاب کنند، بنابراین بعد از رسیدن به سد ذوق‌زده نشوید و فوراً به طرف آن برای اطراق حرکت نکنید. بعد از طی مسافت کوتاهی در جاده طالقان نمای زیبای سد طالقان از سمت چپ به چشم می‌خورد و احتمالاً تصمیم برای اتراق کنار این سد زیبا نیز گرفته می شود. اما عجله نکنید، سد طالقان تنها یکی از جاذبه‌های این منطقه است! مسیر را ادامه دهید و همچنان که به سمت بالای طالقان در حال حرکت هستید فرصت بازدید از روستای جوستان و روستای گته ده که با خانه‌هایی از جنس سنگ و ملاط گل هماهنگ با بافت کوهستان است را از دست ندهید چرا که می‌توانید در روستای سرسبز جوستان که رودخانه شاهرود از وسط آن می‌گذرد و با انبوهی از درختان میوه پوشیده شده و همین طور بقعه امامزاده هارون(ع) و حسینیه روستای جوستان که قدمت تاریخی دارد دیدن کنید.

روستای گلیرد هم یکی دیگر از روستاهای پرجاذبه و معروف طالقان است. اگر به تماشای آثار تاریخی علاقه‌ دارید حتماً از این روستای زیبا بازدید کنید. این روستای سنتی پتانسیل‌های تاریخی زیادی مانند منزل آیت‌الله طالقانی و حمام تاریخی روستای گلیرد را دارد. به طور کلی این روستا به دلیل داشتن جاذبه‌های فراوانی که دارد توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران زیباسازی شده است. گذشته از جاذبه تاریخی اگر اهل سنگ‌نوردی سبک و در عوض تماشای آبشارهای حیرت‌آور هستید حتماً مسیر روستای بزج و روستای کرکبود را پی بگیرید. آبشار روستای کرکبود در کنار صخره‌های طبیعی به راستی چشم‌انداز غیرقابل توصیفی را برای گردشگران ایجاد کرده است و مطمئن شوید پیمودن مسیر این روستا به دیدن جاذبه‌های فراوانش مثل امامزاده زید و ابراهیم، حمام تاریخی روستا، مقبره ملانعیما کرکبودی و امامزاده شاه محمد حنیفه می‌ارزد. اما اشتباه نکنید، هیچ کدام از این مقصدهای متنوع به معنای صرف زمان طولانی برای رسیدن به آنها نیست چرا که اکثر این جاذبه‌ها در یک مسیر و امتداد هم قرار گرفته‌اند. اگر اهل سنگ‌نوردی سبک و در عوض تماشای آبشارهای حیرت‌آور هستید حتماً مسیر روستای بزج و روستای کرکبود را پی بگیرید. آبشار روستای کرکبود در کنار صخره‌های طبیعی به راستی چشم‌انداز غیرقابل توصیفی را برای گردشگران ایجاد کرده است. طالقان با برنامه قبلی! در کل اگر خوش سفر باشید و از مدیریت زمان در سفر استفاده کنید تمام این جاذبه‌ها را خواهید دید. البته از آنجا که شگفتی‌های طالقان بسیار است ممکن است با دیدن هر یک از این جاذبه‌ها تصمیم بگیرید در کنار آن اتراق کنید که ممکن است این کار فرصت تماشای جاذبه‌های دیگر را از شما بگیرد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم یکی از این مقصدها را به عنوان مقصد طولانی برای زدن چادر یا تهیه ناهار و شام انتخاب کنید و از سایر مقصدها فقط بازدید کوتاه داشته باشید. حتماً پیش از سفر به مجموعه شگفت‌انگیز طالقان، چند مقصد و جاذبه خاص را مشخص کنید چون به دلیل تنوع زیاد امکان بازدید از تمام آنها در یک روز وجود ندارد. مرکز طالقان شهر کوچکی است که امکانات مختلفی همانند رستوران، سوپرمارکت، داروخانه و… را دارد. بنابراین می‌توانید اگر وسیله‌ای را نیز از قلم انداختید با خیال آسوده در شهر تهیه کنید و به سفر ادامه دهید.

سفر سبز : سفر به طالقان قطعاً خاطرات و جاذبه‌های زیادی برای گردشگران به جا خواهد گذاشت خاطره‌هایی که خرید سوغاتی معروف عسل طالقان و در برخی فصول مثل تابستان میوه‌های فصلی، یکی از آنها است. خلاصه اگر به این مجموعه گردشگری بی‌نظیر سفر کردید دست خالی برنگردید، کوله‌باری از عکس‌های یادگاری زیبا، خاطرات ماندگار، سوغاتی‌های طبیعی و از همه مهمتر کیسه زباله‌هایتان از جمله چیزهایی هستند که باید با خود از طالقان زیبا و رؤیایی بازگردانید. فرصت تماشای این مجموعه شگفت‌آور را در روزهای بلند تابستان از دست ندهید!

4 دیدگاه در آخر هفته ای رویایی در طبیعت

  1. ehsan می‌گه:

    همه جای ایران سرای من است… اگه به کشورمون بیشتر از اینا توجه کنیم جاذبه های طبیعی تاریخی بسیار زیبایی داره… نظر من اینه : اول ایران گردی بعد خارج کشور
    ممنون مدیر به خاطر زحماتت…خدا قوت

  2. Mozhgan می‌گه:

    منم با احسان موافقم…بزن قدش

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>