خانه موزه دکتر شریعتی

73387_542

معمولا خانه های تاریخی که باری مردم جاذبه گردشگری دارند، برجستگی هایی همچون معماری خاص یا اشیای تاریخی و متفاوت دارند که این اماکن را از سایر اماکن عمومی متفاوت می کند. اما برخی از خانه های شخصی هم وجود دارند که از این جاذبه های بصری برخوردار نیستند، ولی حضور بزرگان به آن خانه ارزش و منزلت ویژه داده است. وقتی از خیابان جمال زاده به سمت خیابان فاطمی حرکت می کنیم، به خانه هایی بر می خوردیم که در سطح شهر بسیارند و توجه کمتر کسی را به خود جلب می کند، اما در بین همین خانه های معمولی، خانه ای هم وجود دارد که در نگاه اول بسیار ساده به چشم می آید، اما یک ویژگی خاص دارد و آن گره خوردن تاریخ این خانه با بزرگ مردی به نام دکتر علی شریعتی است. دکتر شریعتی به عنوان یکی از ایدئولوگ های انقلاب اسلامی در سال ۵۷ همواره کانون توجه محققان و متفکران بوده است. آثار این استاد فرهیخته شور و شعور عمیقی در میان جوانان آن دوران به وجود می آورد و حالا هم که نزدیک به ۴۰ سال از انقلاب اسلامی می گذرد، آثار این معلم بزرگ همچنان مورد توجه اهل فن و جزو آثار پرفروش است. سکونت دکتر علی شریعتی در این منزل ساده و بی ریا، نشان از تلفیق اندیشه و روش زندگی این متفکر انقلابی است؛ او ساده گفت و ساده زیست. هر چند که او با توجه به فعالیت های سیاسی و علمی اش دو سال بیشتر در این خانه زندگی نکرده، اما خانواده شریعتی تا سال ۷۶ در این منزل سکونت داشتند. شخصیت بزرگ این استاد دانشگاه باعث شد تا خانه او به موزه ای برای علاقه مندان تاریخ معاصر و مکانی برای حفظ شیوه و منش زندگی دکتر علی شریعتی تبدیل شود. اگر می خواهید از این موزه بازدید کنید، باید بگوییم که انتظار یک خانه مجلل و باشکوه را نداشته باشید. از دل اصلی این خانه که وارد می شویم، با حیاتی باصفا و کوچک مواجه می شویم که تندیس دکتر شریعتی در مقابل در ورودی قرار دارد، گویی قرار است از همین جا به ما خوش آمد بگوید.

همچنین اتومبیل مسکوویچ سرمه ای رنگ متعلق به دکتر در حیات پارک شده؛ اتومبیلی که روزی که دکتر را به نشست ها و سخنرانی های مختلف می برده است. در این خانه دو طبقه که به صورت موزه درآمده است، لوازم شخصی و اثار دکتر علی شریعیت به معرض دید عموم قرار داده شده است. در طبقه اول این ساختمان هال، پذیرایی و اشپزخانه قرار دارد که محل رفت و آمد افراد بزرگ و مهم آن دوران به خانه بوده است. فرش های ساده و قرمزرنگ هنوز در وسط خانه پهن است، تلویزیون سر جای خود قرار دارد و میز و صندلی ها هم طوری چیده شده که انگار هنوز هم قرار است کسی در این جا زندگی کند. در طبقه دوم هم اتاق کار دکتر شریعتی قرار دارد که دور تا دور آن را کتاب های مختلف در بر گرفته و محل مطالعه و فعالیت های علمی- سیاسی او بوده است. این جا می توانید لباس ها، جانماز، میز کار و رادیویی که از طرف مادربزرگ به او هدیه شده و متعلق به دکتر است را ببینید. به علاوه در گوشه و کنار اتاق ها و همچنین داخل کتابخانه آثاری از او و همچنین نوشته هایی از نویسندگانی که درباره او نوشته اند، به چشم می خورد؛ کتاب های قدیمی که تصور می کنید هیچ وقت نباید به آن ها دست بزنید. در جای جای این خانه قاب عکس هایی از دکتر شریعتی و خانواده اش وجود دارد که شاید برخی از آن ها را در منابع مختلف دیده باشید؛ به این عکس ها تندیسی از استاد را که روی زمین نشسته و غرق تفکر است هم اضافه کنید. اسنادی نیز از مکاتبات محرمانه ساواک و اسناد دوران تحصیلی دکتر شریعتی وجود دارد که اسنادی دست اول از فعالیت های سیاسی او به حساب می آید. به علاوه لوازم شخصی دکتر شریعتی از قبیل شطرنج، دوربین عکاسی، رادیو و… که در این موزه وجود دارد، در این موزه انگار چیزی عوض نشده و همه چیز همان طور است که بود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>