كليسای وانك – اصفهان

kelisaievank_Fixd

كليسای وانك بر روی پايه های بنای اوليه آن كه قدمتش به سال ۱۶۰۵ ميلادی ميرسد بنا شده است . اين كليسا بخاطر هنر معماری كه در بنای آن بكار رفته به عنوان يكی از مشهورترين زيباترين و مهمترين كليساهای ايران بخصوص اصفهان بشمار می آيد. اين كليسا و مؤسسات وابسته به آن به خصوص موزه چاپخانه و كتابخانه بزرگ آن مايه فخر و مباهات ارامنه ايران است . هر ساله ده ها هزار گردشگر ايرانی وخارجی كه به منظور بازديد از بناهای تاريخی به اصفهان می آيند از كليسای وانك و موزه جلفا نيز بازديد به عمل می آورند . داخل اين كليسا نيز كه سرتاسر با نقاشی های زيبايی احاطه شده چشم هر بيننده ای را به سمت خود معطوف می كند . دور تا دور گنبد هشت پنجره و در فاصله ميان آنها تصوير آفرينش آدم و حوا و رانده شدن آنان از بهشت و مابقی ماجرا نقش بسته است.
در محل عوام كليسا نيز تصاويری از روز رستاخيز ترسيم شده است و در محل سرود خوان كليسا تصاوير مربوط به حضرت مسيح عليه السلام از بشارت تولد وی و حضرت مريم تا معراج وی نقاشی شده است . در جايی ديگر نيز تصاوير بخشی از زندگی پيامبرانی چون نوح ابراهيم يوسف لوط موسی داوود و… ترسيم شده است كه در كل در اين قسمت بالغ بر ۶۰ تصوير كوچك وجود دارد . نقاشی های كليسای وانك تلفيقی از مينياتور ايرانی هنر ارمنی و سبك هنری بيزانس بهره گرفته و تركيب اين سه سبك هنر و زيبايی بی نظيری به اين مكان بخشيده است . موزه كليسا نيز ساختمانی با چند سالن است كه در سال ۱۳۲۲ قمری بنا شد و داراي تابلوهای نقاشی است كه از سوی كشورهای اروپايی به كليسای وانك تقديم شده است . اين كليسا به همراه چندين كليسای ديگر در مركز شهر اصفهان در محله جلفا واقع شده است.

یک دیدگاه در كليسای وانك – اصفهان

  1. M می‌گه:

    حتما بیاید چون فوق العاده زیبا قشنگ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>